znajomości
fot. pixabay.com

Wielu z nas zna słynne powiedzenie, że „na układy nie ma rady”. Czy jednak posiadanie tzw. znajomości to warunek konieczny do tego, by odnieść sukces zawodowy? Można odpowiedzieć po prawniczemu: to zależy. Na to pytanie można odpowiedzieć dwojako w zależności od konkretnej sytuacji. Czy znajomości są nam potrzebne, by móc rozwijać się zawodowo? O tym w dzisiejszym artykule.

Dlaczego znajomości są ważne w biznesie?

Pewien polityk powiedział kiedyś, że większe szanse na odniesienie sukcesu zawodowego będzie się miały wychodząc pograć w piłkę na boisko niż siedząc w domu zakopanym po uszy w książkach.

Autorowi tych słów najpewniej chodziło o to, że o wiele większe możliwości zawodowe daje poznawanie nowych osób – w tym ludzi, z którymi można prowadzić interesy – daje rzeczywisty kontakt z rówieśnikami niż skupianie się jedynie na aspekcie związanym z samym pozyskiwaniem wiedzy.

Polecamy lekturę: Kobieta szef – jaka jest?

Znajomości mają kluczowe znaczenie w biznesie, ale po pierwsze sam możesz je stworzyć. Po drugie, paradoksalnie możesz się bez nich obyć rozpoczynając swój biznes. W toku dalszej działalności będziesz poznawać kolejne osoby – klientów lub kontrahentów – z którymi będziesz musiał budować pozytywne relacje. Istotne są tu kompetencje miękkie.

znajomości
fot. pixabay.com

Umiejętność rozmowy z drugim człowiekiem, terminowość wykonywania prac, a także uczciwość to aspekty niezbędne do tego, by odnieść sukces w biznesie. W ten sposób buduje się zaufanie, które przekłada się na wzrost liczby klientów.

Polecamy: Negocjacje – poznaj je lepiej

W takim razie po co iść na studia?

Niektórzy poddają pod wątpliwość samą wartość studiowania. Tymczasem studia nie opierają się jedynie na zdobywaniu wiedzy z książek. To możemy czynić sami zapisując się do pierwszej lepszej biblioteki. Studia to raczej możliwość poznawania ludzi o podobnych zainteresowaniach i poglądach jak my sami. To szansa na znalezienie przyszłego partnera biznesowego.

Czytaj także: Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii

Wielu znanych przedsiębiorców jak np. właściciel Facebooka czy inni technologiczni giganci swoje pierwsze biznesy tworzyli na studiach. Inna sprawa, że niektórzy z nich nie dotrwali do końca. Chęć działania była u nich silniejsza niż siedzenie w studenckiej ławie. Oni wiedzieli po co przyszli na studia, a gdy to zdobyli, poszli dalej.

Taka postawa jest z jednej strony dość odważna, a z drugiej obarczona pewnym ryzykiem związanym z możliwością odczuwania w przyszłości pewnego rodzaju straty związanej z brakiem oficjalnego potwierdzenia ukończenia studiów.

Rodzinne konotacje a wejście do pewnych zawodów

W społeczeństwie wciąż można spotkać się z opinią, że niektóre zawody są obwarowane wysokim progiem wejścia uzależnionym od pochodzenia. W praktyce miałoby to polegać na tym, że dzieci lekarzy czy prawników mają większe możliwości zdobycia wykształcenia w tym zawodzie co rodzice.

Należy pamiętać, że każdy – nawet ktoś nie posiadający tak zacnych korzeni – może zdobyć wymarzone wykształcenie. Tego typu ułatwienia dla wspomnianej grupy społecznej mogą nie wynikać wprost ze „znajomości”, ale pewnego rodzaju wychowania, które zachęca do osiągania sukcesów oraz lepszego rozumienia wymagań związanych z zawodem rodzica czy innej bliskiej osoby.

Networking – na czym polega?

Anglojęzycznie brzmiące hasło „networking” to po prostu budowanie i podtrzymywanie relacji biznesowych. W polskim wydaniu możemy posłużyć się na przykład terminem „znajomości”. Networking to sieć stałych kontaktów biznesowych. Osoby będące w tego typu relacji wymieniają się między sobą wiedzą i umiejętnościami. W ten sposób wspierają się wzajemnie.

znajomości
fot. pixabay.com

Czytaj również: Narzędzia marketingowe, dzięki którym zbudujesz siłę marki

Obustronne korzyści to kluczowy element związany z zagadnieniem networkingu. W dobie wszechogarniającego Internetu networking przedostał się także do mediów społecznościowych oraz różnego rodzaju portali i stron tematycznych. Z jednej strony łatwość dotarcia do kontaktu biznesowego, a z drugiej płytkość i powierzchowność pewnych relacji nakazuje nam zastanowić się, czy chcemy działać w ten sposób, czy też wolimy skupić się na kontaktach w rzeczywistości.

Wiele miast zakłada własne kluby networkingowe skupiających przedsiębiorców oraz wszystkich tych, którzy chcą budować pozytywne relacje biznesowe z innymi osobami czy instytucjami.

To może Cię zainteresować: RODO w marketingu – o czym należy pamiętać?

Dobra opinia wyrobiona na nasz temat może okazać się kluczowa podczas wyboru naszej oferty przez klienta. Warto więc dbać o tego rodzaju kontakty.

Czytaj także: Dochodowe branże na polskim rynku

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here