RODO w marketingu
fot. pixabay.com

Przygotowujesz ciekawą kampanię marketingową? Wszystko jest praktycznie zamknięte na ostatni guzik, ale jeszcze nie dograłeś kwestii prawnych? Obawiasz się wysokich sankcji karnych za złamanie przepisów? Zobacz, o czym pamiętać w kontekście RODO w marketingu. Oto lista najważniejszych zasad, o których powinien pamiętać każdy kto planuje kampanię marketingową.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych to podstawa

Pamiętaj, że zgoda na to, by dane Twojego klienta były przetwarzane w celach marketingowych to podstawa. Bez niej ani rusz. Jej brak może skutkować tym, że osoba, z którą skontaktowałeś się może oskarżyć Cię o złamanie RODO. Może Cię też zgłosić odpowiednim organom.

Polecamy również: Jak odnieść sukces w biznesie?

Dlatego nim wyślesz komukolwiek swoje materiały marketingowe upewnij się, że masz zgodę tych osób na przesyłanie im informacji handlowej. Taka zgoda powinna być uprzednia. Oznacza to, że nie możesz uzyskać zgody po wysłaniu e-maila, lecz przed jego wysłaniem.

RODO w marketingu
fot. pixabay.com

Uważaj na wszelkiego rodzaju bazy gromadzące dane e-mailowe potencjalnych klientów. Nigdy nie jesteś pewien, czy firma, która sprzedaje Ci tego typu kontakty uzyskała od nich zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Co więcej, nie możesz się nawet tłumaczyć tym, że dane pozyskałeś od pośrednika, ponieważ to Ty jako bezpośrednio kontaktujący się z konkretną osobą ponosisz odpowiedzialność za to, że podjąłeś kontakt.

Czytaj także: Narzędzia marketingowe, dzięki którym zbudujesz siłę marki

Musisz określić cel przetwarzania danych

W myśl RODO zgoda na przetwarzanie danych osobowych powinna być w taki sposób sformułowana, by zawierała jasno sprecyzowany cel, dla którego pozyskujesz dane klienta. Brak określenia celu sprawia, że jest ona niekompletna.

Poznaj także: Korzyści z obecności firmy w sieci

W tym kontekście powinieneś uważać na wszelkiego rodzaju pułapki, które możesz sam na siebie zastawić. A mianowicie chodzi o to, że jeżeli chcesz pozyskać kontakt e-mail w zamian za przesłanie e-booka lub bonu rabatowego i wpiszesz w checkbox’ie informację, że celem przetwarzania danych osobowych jest wysyłka takich materiałów, nie możesz takiego e-maila wykorzystać do przesłania innych treści. Cel należy jasno nakreślić. Wszelkie wyjście poza ustalone przez Ciebie ramy skutkują złamaniem przepisów RODO.

Z tego tytułu klienci mogą oskarżyć Cię o złamanie ich praw. Dbaj o RODO w marketingu.

Polecamy również: Dotacje na rozwój firmy – skąd je wziąć?

Nie możesz wymagać więcej danych niż to konieczne

Zgodnie z zasadą minimalizacji ilości pozyskanych danych, nie możesz od potencjalnego klienta czyli osoby, której przesyłasz swoje reklamy, wymagać podania większej ilości informacji niż to konieczne. Dlatego w myśl RODO w marketingu, możliwość zapisania się do newslettera nie powinna być zależna od tego, czy dany użytkownik poda Ci inne dane, oprócz e-maila.

W przypadku zapisu do newslettera potrzebujemy jedynie adresu e-mail, by zrealizować usługę bez zakłóceń. Dlatego jeżeli osoba, której planujesz wysłać newsletter nie chce podać innych danych, nie wymagaj ich od niej.

Niestety, w dalszym ciągu bardzo popularna jest praktyka niejako wymuszania danych osobowych. Użytkownik nie może zapisać się na newsletter jeżeli nie wypełni wszystkich luk, w których wymaga się podania danych niekoniecznych z punktu widzenia realizacji usługi. To złamanie zasad RODO, ponieważ zgoda na przetwarzanie danych osobowych powinna być dobrowolna.

RODO w marketingu
fot. pixabay.com

Zobacz także: Marketing firmy – dowiedz się jak się wypromować

Daj możliwość usunięcia swoich danych

Każdy użytkownik, który wyraził zgodę na przetwarzanie danych osobowych ma prawo jej cofnięcia. Prawo do bycia zapomnianym jest jednym z podstawowych praw człowieka cyfrowego.  Dlatego daj taką możliwość także Twojemu klientowi.

W każdym e-mailu oprócz informacji o tym, że otrzymuje on newsletter, ponieważ wyraził zgodę na przetwarzanie danych osobowych, powinien być umieszczony przycisk wypisu z newslettera. Co więcej, nie może on znajdować się w jakimś ukrytym miejscu, ale na widoku.

Polecamy: Kompetencje miękkie – klucz do sukcesu

Podaj swoje dane jako administratora

Jako administrator danych jesteś zobligowany do tego, by podać w treści zgody dotyczącej przetwarzania danych osobowych informację o tym jak się nazywasz oraz informację o adresie, pod którym znajduje się Twoja siedziba.

Jest to konieczne jeżeli chcemy działać zgodnie z wymogami RODO, a dodatkowo ułatwić klientowi kontakt z nami. Do zaplanowania obowiązków przydadzą Ci się narzędzia do pracy zdalnej.

Czytaj: Własny biznes – jak otworzyć własną firmę? Kryteria formalne

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here