Znakomita większość osób podejmuje określoną ścieżkę edukacyjną z myślą o tym, że w przyszłości właśnie ten zawód będzie wykonywać. Tymczasem aż 82 proc. Polaków nie pracuje w swoim zawodzie. Brak pracy zgodnej z wykształceniem nie wynika tu jednak z wyborów naszych rodaków, ale z braku popytu na usługi w danym obszarze.
Praca marzeń z dzieciństwa
Portal InterviewMe.pl zajmujący się karierą i pisaniem na jej temat przeprowadził w ubiegłym roku sondaż zatytułowany „Zawody marzeń z dzieciństwa Polaków”. Wyniki pokazały jednoznacznie, że zwykle wybrany w toku edukacji zawód nijak ma się do tego, co robimy w rzeczywistości. 8 na 10 Polaków wykonuje inny niż wyuczony zawód. Chociaż 66 proc. z nich chciałoby mieć możliwość realizowania się w wymarzonym zawodzie z dzieciństwa.
Oznacza to jednoznacznie, że większość osób nie spełniła swoich zawodowych pragnień z dzieciństwa. W grupie osób, którym – mówiąc kolokwialnie – się udało, znajduje się również spora część pracowników niezadowolonych ze swojej pracy.
Czytaj także: Studia humanistyczne – plusy
Dlaczego nie realizujemy swoich marzeń zawodowych?
Pierwszym powodem, dla którego większości z nas nie uda się zrealizować marzeń zawodowych jest brak popytu na pewne usługi. Z drugiej strony, popyt może istnieć, ale zarobki w innej branży mogą być o wiele wyższe. Pragmatyzm zwycięża więc w starciu z marzeniami. Często po prostu brakuje nam motywacji.
Wiele osób nie ma również odwagi do tego, by pójść nietypową ścieżką kariery. Decyduje się więc na nudne, ale bezpieczne i dające stabilizację zawodową prace. Co więcej, z wiekiem i wraz ze zdobywaniem nowych doświadczeń zmienia się wizja samego siebie. To, o czym marzyliśmy jako dziecko czy podczas kształcenia na przykład na studiach niekoniecznie musi być zgodne z tym, co na danym etapie życia nam się podoba.
Obecne pokolenie będzie przekwalifikowywać się około osiem razy. Niektórzy więc nie przywiązują się do pracy, którą wykonują, wybierając taką, która jest dla nich bardziej opłacalna pod względem finansowym. Dlatego jeżeli nie wiemy o co chodzi to oczywiście chodzi o pieniądze.
Czytaj także: Studia – pomysł dobry w każdym wieku?
Nie porzucaj swoich marzeń
Badanie pokazało również inny trend. Z wiekiem nie tylko bardziej pragmatycznie patrzymy na życie, ale także oddalamy się od swoich dziecięcych marzeń i fantazji. Zamiast działać przestajemy wierzyć w to, że się spełnią. Warto przytoczyć statystyki opublikowane w serwisie InterviewMe. Zgodnie z nimi 51 proc. osób do 25. roku życia wciąż marzy o wykonywaniu zawodu, o którym myśleli w dzieciństwie. W grupie 26-39 jest to już 45 proc., w grupie 40-55 – to 39 proc., a wśród osób powyżej 55. roku życia tylko 24 proc.
Polecamy: Edukacja kobiety – 3 najważniejsze powody, dla których warto się rozwijać
Ciekawym wnioskiem, który płynie z tego badania jest fakt, że 32 proc. osób wstydzi się wyglądu swojego pierwszego CV, a 14 proc. nie sporządziło nigdy takiego dokumentu. Ponadto swoją pierwszą pracę młodzi Polacy zaczynają między 16 a 17 rokiem życia.
Czy warto żyć marzeniami?
Realizacja marzeń zawsze jest czymś, co pozytywnie wpływa na nas i na to jak postrzegamy własne życie. Dzięki spełnianiu swoich fantazji stajemy się szczęśliwsi oraz możemy powiedzieć, że nasze życie daje nam satysfakcję.
Dlatego pomimo różnych trudności zawsze warto szukać sposobów na to, by spełniać swoje marzenia, również te zawodowe. Jeżeli jednak czujemy, że potencjalna praca marzeń w rzeczywistości nie jest dla nas, nie warto się męczyć. Lepiej poszukać innej, ciekawszej alternatywy. Wszak mamy jedno życie i spędzenie go w nudnej pracy nie jest zbyt budującą perspektywą.
Znajdź to co lubisz, a nie będziesz musiał pracować ani jednego dnia w swoim życiu. Praca marzeń może przynieść Ci wiele satysfakcji i tej finansowej, i tej pozafinansowej. Pamiętaj jednak, że może Cię też rozczarować. Powinieneś być przygotowany na taką ewentualność. Na szczęście, w dzisiejszym świecie istnieje szereg sposobów na to, by się przebranżowić, a także pozyskać nowe kontakty biznesowe. Test Gallupa oraz analiza SWOT podpowiedzą Ci, nie tylko w czym jesteś dobry, ale również jakie masz szanse na rynku pracy. Powodzenia!
Czytaj również: Marketing firmy – dowiedz się jak się wypromować