negocjacje
fot. pixabay.com

W biznesie bardzo ważne są negocjacje. Zastanawiasz się, jak je przeprowadzić, by móc cieszyć się udanymi rozstrzygnięciami Twoich spraw? Chcesz poznać wszystkie istotne punkty negocjacji oraz różne modele negocjacyjne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury tekstu.

Negocjacje – czym są?

Zanim przedstawimy listę sposobów na negocjacje, najpierw wyjaśnimy czym one są. Negocjacje to dwustronny proces komunikowania się. Skuteczne negocjacje opierają się na talencie czy umiejętności do rozpoznawania jakie są potrzeby obu stron. To skuteczna metoda na zbudowanie porozumienia, rozwiązanie konfliktu czy poszukiwanie takich rozwiązań, które przyniosą korzyści obu stronom.

Ważne zatem, by korzystać z nich rozsądnie. Aby dobrze przeprowadzić negocjacje niezbędne są wysoko rozwinięte kompetencje miękkie. O ich znaczeniu pisaliśmy w naszym innym artykule, który serdecznie polecamy.

Negocjacje często nie ograniczają się do jednorazowych spotkań, ale są długotrwałym procesem, który może trwać wiele miesięcy, a nawet lat. Dlatego nim zdecydujemy się na ich przeprowadzenie, musimy się przygotować mentalnie, że mogą one potrwać dłużej niż zwykle lub dłużej niż sami przewidujemy.

Czytaj również: Czas pracy a koronawirus

Negocjacje – najpopularniejsze rodzaje

Nauka wyróżnia przynajmniej trzy typy negocjacji. Należą do nich negocjacje zwyczajne, negocjacje handlowe oraz negocjacje prawne.

Ten pierwszy wymieniony rodzaj dotyczy zwykle negocjacji, jakie są podejmowane w pracy i wiąże się z wewnętrznymi sprawami zakładu oraz organizacją pracy pracowników. Obejmuje on negocjacje związane z wynagrodzeniem czy innymi świadczeniami pracowniczymi.

Drugi natomiast odnosi się do procesu komunikowania pomiędzy organizacją a zewnętrzną stroną. Chodzi tu o to, by uzyskać kontrakt, zdobyć klienta czy stworzyć plan działania, np. dotyczący logistyki produkcji, który usatysfakcjonuje wszystkie strony negocjacji.

Ostatni z wymienionych rodzajów, czyli te tzw. prawne, są prawnie wiążące. Oznacza to, że istotne tu jest przeprowadzanie takich negocjacji biorąc pod uwagę lokalne prawo czy rozwiązywanie sporów dotyczących różnego rodzaju precedensów.

Czytaj także: Minusy nauki zdalnej

negocjacje
fot. pixabay.com

Polecamy: Praca zdalna – jak ją zorganizować?

Fazy negocjacji

Można wyróżnić kilka faz negocjacji. Pierwszym etapem negocjacji jest analiza i ocena sytuacji. Kolejny to planowanie. Następną fazą, której nie można ominąć, są to problemy w negocjacjach.

Ze względu na kraj, obszar kulturowy czy specyfikę branży można wyróżnić różne modele kulturowe negocjacji. Wśród interesujących modeli tego typu znajdziemy m.in. model propartnerski, ceremonialny,  monochromiczny i powściągliwy. Każdy z tych modeli ma również swoje przeciwieństwo.

Dla modelu pro partnerskiego przeciwieństwem będzie model protransakcyjny. Jeśli chodzi o kolejny wymieniony rodzaj – model ceremonialny – jego przeciwieństwem jest model nieceremonialny. Polichroniczny model staje w opozycji do modelu monochromicznego. Natomiast ostatni, powściągliwy, to przeciwieństwo ekspresyjnego.

Dowiedz się o: Edukacja kobiety – 3 najważniejsze powody, dla których warto się rozwijać

Sposoby na udane negocjacje

Jako że negocjacje to proces komunikowania, można tu zastosować typowe dla tego procesu chwyty. Pamiętaj, że około 60 do nawet 70 procent całego przekazu stanowi komunikacja niewerbalna. Są to wszystkie ruchy, gestykulacja czy mimika ciała. Dlatego przekaz werbalny – a więc to co mówimy – nie może zaprzeczać temu, co „mówi” nasze ciało. To pierwsza zasada udanych negocjacji.

Oczywiście, na negocjacje zawsze stawiamy się punktualnie… chyba, że jest to celowa zagrywka, by spotkanie zostało rozstrzygnięte na naszą korzyść. Spóźnienie może zostać odebrane jako przejaw braku szacunku do naszego adwersarza.

negocjacje
fot. pixabay.com

Polecamy: Mobbing w pracy a prawo

Zwróćmy uwagę także na to, jak jesteśmy ubrani. Jeżeli prowadzimy negocjacje biznesowe lub prawne, koniecznie ubierzmy się w stonowany strój, odpowiedni na oficjalne wyjścia. Jeżeli zależy nam na tym, by zwrócić uwagę na siebie, możemy również zaszaleć ze strojem. Niech jednak będzie to przemyślana decyzja. Na przykład decydując się na różowy ubiór wiedzmy, co chcemy w ten sposób osiągnąć, jak wpłynąć na naszego rozmówcę. Poznaj konkretne metody negocjacyjne, czytaj ten tekst: Metody negocjacyjne – jakie są najpopularniejsze?

Warto przeczytać: Analiza SWOT przedsiębiorstwa – podstawowe informacje

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here