O tym, że logistyka produkcji jest ważna wie chyba każdy. Stanowi ona ogniowo pomiędzy logistyką zaopatrzenia a logistyką dystrybucji. Poznaj lepiej zagadnienie logistyki produkcji. Zapraszamy do lektury.
Logistyka produkcji – główne cele i zadania
Główne zadania logistyki produkcji to planowanie, organizowanie oraz kontrola przepływu tego typu elementów jak: surowce, materiały, części i elementy kooperacyjne w trakcie procesu produkcyjnego. Wśród materiałów znajdują się magazyny wydziałowe i stanowiskowe.
Logistyka produkcji odnosi się do taki obszarów działania przedsiębiorstwa jak zapasy materiałów, transport wewnątrzzakładowy, ewidencję materiałową oraz utylizację odpadów.
Czytaj także: Plusy nauki zdalnej
Obszar działania firmy jaką jest logistyka produkcji ma za zadanie przyspieszenie realizacji produkcji, minimalizować zapasy produkcji czy też skracać cykle produkcyjne. Logistyka produkcji realizuje więc takie funkcje zarządzania jak planowanie, organizowanie, kontrolę oraz motywowanie.
Ten obszar działania nie ma nic wspólnego z procesami technologicznymi. Dotyczy jedynie organizacji sprawnego fizycznego dostarczania, przemieszczania komponentów podczas wytwarzania produktów.
Czytaj także: Jak się przebranżowić?
Polecamy: Marketing nowego biznesu – kilka porad dla start-upów
Logistyka produkcji – jakich faz życia wyrobu dotyczy?
Ta dziedzina działalności firmy obejmuje wszystkie fazy życia wyrobu. Odnosi się zarówno do bieżącej eksploatacji wyrobu, jak i wycofania wyrobu z eksploatacji. Logistyka produkcji realizuje się w procesie zgodnego z zasadą 4W.
Reguła ta oznacza właściwą ilość, czas, miejsce oraz jakość. W systemowym ujęciu logistyka produkcji to nie tylko zarządzanie przepływem komponentów czy planowanie przepływu materiałów, ale także dbałość o zabezpieczenie pełnej obsługi klienta. Bierze się tu pod uwagę także obsługę po sprzedaży oraz wszelkie procesy informacyjne, które dotyczą przepływu produktów.
Właściwa logistyka produkcji – czyli jaka?
Odpowiednio prowadzona logistyka produkcji realizuje nie tylko wyżej wymienione wskazane w artykule cele. Musi także dbać o odpowiednią dostępność materiałów czy elementów każdego wyrobu. Są to: ciągłość, stałość, rytmiczność produkcji, gdy ta została już uruchomiona.
Logistyka produkcji powinna podążać za nowoczesnymi rozwiązaniami. Podobnie jak przedsiębiorcy musieli dostosować się do wymagań pracy zdalnej i wdrożyć narzędzia ją ułatwiające, a uczniowie przestawić na naukę zdalną, tak logistyka produkcji musi być nowoczesna. Musi stwarzać odpowiednie warunki do tego, by stosować nowoczesny transport wewnętrzny. Jest to istotne, jeżeli firma chce znaleźć się wśród liderów technologicznych i nadążać za ogólno rynkowymi trendami.
Co więcej, właściwa logistyka tego typu stwarza przestrzeń do tego, by skracać cykle produkcyjne i tym samym je doskonalić. Daje także szansę na automatyczną weryfikację produktów, a także na odpowiedni dobór opakowań zarówno tych jednostkowych, jak i zbiorczych.
Polecamy: Content marketing – cztery powody, dla których warto z niego korzystać
Podsystemy logistyki produkcji – rozróżnienie
W nauce logistyki produkcji można wyróżnić różne jej podsystemy. Są to: podsystem zarządzania, który jest związany z wiedzą oraz działalnością praktyczną. Ten podsystem odnosi się do procesu planowania oraz sterowania po to, by osiągnąć wcześniej określony poziom kosztów, wydajności czy zadowolenia naszego klienta.
Kolejny podsystem odnosi się do wytwarzania. Obejmuje on takie elementy jak powstawanie wyrobów i odnosi się do wszystkich operacji fizycznych, które są niezbędne do tego, by powstał produkt czy inny wyrób.
Czytaj również: Branża logistyczna vs pandemia – zmiany w 2020 roku
Następnym podsystemem logistyki produkcji jest magazynowanie. Magazynowanie obejmuje takie czynności jak przyjmowanie, składowanie, kompletowanie, przechowywanie czy konserwacja oraz ewidencja konkretnych wyrobów. Dotyczy także obszaru jakim jest wydawanie określonych dóbr, które znajdują się w magazynie.
Inne podsystemy logistyki produkcji odnoszą się do takich obszarów jak manipulowanie materiałami, dotyczące zmian położenia materiałów, przepływ materiałów, utylizacja odpadów, zasilanie sfery wytwarzania w media, obsługa posprzedażna czy też sterowanie, kontrola oraz diagnostyka gospodarowania materiałami.
Warto przeczytać: RODO w marketingu – o czym należy pamiętać?