Po co Ci kreatywność w biznesie?

 

Jeśli prowadzisz swój biznes musisz być kreatywna. Nie ważne, czy jesteś architektem, czy księgową. Własna firma wymaga od Ciebie ciągłego tworzenia, wymyślania, dostosowywania się, reagowania.

Musisz rozwiązywać problemy, ulepszać produkty, a na dodatek ciągle być o krok przed konkurencją.

Tylko czasami ta kreatywność nie spada z nieba.

Chcesz coś stworzyć, myślisz nad czymś intensywnie, a pomysły nie przychodzą.

kreatywność w biznesie

Jak sobie radzić w takich momentach? Zacznijmy od tego…

 

Czym właściwie jest kreatywność?

 

Kreatywność to nic innego, jak łączenie dwóch koncepcji, które wcześniej nie były ze sobą w żaden sposób związane i wygenerowanie z tego połączenia nowej idei.

Cały proces odbywa się dzięki wspaniałemu narzędziu, jakim jest Twój mózg.

Twój mózg jest niesamowitym organem. Jednak, żeby korzystać z niego w jak największym stopniu, powinnaś robić to odpowiednio.

Zgodnie z instrukcją obsługi.

I nie mów mi, że nie  dostałaś żadnej instrukcji obsługi!

Po prostu ją zlekceważyłaś. Bo były ważniejsze rzeczy do roboty, niż czytanie instrukcji obsługi mózgu. W szkole było mnóstwo zadań, w pracy coraz więcej pracy, nie było czasu na takie głupoty…

A teraz masz za swoje.

Twoja kreatywność sięga zera, szukasz pomysłów, a czujesz, że utknęłaś.

Czas na nowo obudzić mózg.

 

Jak pobudzić mózg do większej kreatywności?

 

  1. Naucz się  żonglować.

To proste. Nauczysz się w jeden dzień. Tylko spróbuj. Nie chodzi o to, żebyś była w tym świetna, a jedynie o stworzenie lepszych połączeń w Twoim mózgu, które odpowiadają za większą kreatywność.

 

  1. Rysuj.

Słyszałaś o myśleniu wizualnym? Widziałaś kiedyś mapę myśli albo sketchnotkę? Wiem, że tak, bo nawet na moim blogu znajdziesz conajmniej kilka (mało profesjonalnych, bo robionych przeze mnie, ale może To doda Ci odwagi do robienia własnych).

Rysowanie i notowanie nielinearne to doskonałe sposoby na pobudzenie mózgu, spojrzenie na pewne zagadnienia z nieco innej perspektywy, rozwiązywanie problemów i generowanie nowych pomysłów.

 

  1. Słuchaj muzyki, ćwicz, tańcz, spaceruj.

Aktywność fizyczna pobudza kreatywność (spacer według badania w Stanford z 2014 r. zwiększa kreatywność nawet o 60%). Oczyszczasz mózg, odrywasz się na chwilę od problemu czy zadania, nad którym pracujesz, zyskujesz nową perspektywę.

 

  1. Znajdź nowe hobby.

Na pewno jest coś, czego zawsze chciałaś spróbować. Wspinaczka, malowanie na szkle, a może tango? Każda nowa aktywność, pasja, umiejętność stworzy nowe połączenia w Twoim mózgu, dzięki którym Twoja kreatywność obudzi sią na nowo.

 

  1. Omijaj nawyki.

Każda z nas ma jakieś nawyki. Jedziemy do pracy tą samą drogą, idziemy na spacer w to samo miejsce, odpoczywamy w ten sam sposób. Poświęć jeden dzień na szukanie tych nawyków, przyglądanie się im, zauważanie i … zmienianie! Umyj zęby lewą ręką, zamiast kawy wypij herbatę, idź do pracy okrężną drogą. Zrób coś inaczej.

 

  1. Czytaj o innych branżach.

Kiedy prowadzisz swoją firmę na pewno czytasz sporo branżowych blogów, czasopism, książek. Świetnie. Ale jeśli chcesz mieć masę nowych pomysłów nie tędy droga. Poczytaj coś z innej branży. Jeśli jesteś kosmetyczką – poczytaj czasopismo dla grafików albo właścicieli restauracji. Wyjdź poza schematy, w których się poruszałaś do tej pory, a pobudzisz kreatywność i zyskasz mnóstwo nowych pomysłów.

 

  1. Pytaj i przeramowuj.

Żeby wpadać na nowe pomysły w Twoim biznesie i rozwiązywać problemy, które napotykasz podczas prowadzenia firmy warto zadawać sobie pytania. Im więcej, tym lepiej. Czasem im dziwniejsze, tym bardziej wartościowe. Staraj się patrzeć na problem czy zadanie z innej strony, czasem wcielaj się w rolę klienta, pytaj siebie co możesz zrobić inaczej, jak postąpił by na Twoim miejscu ktoś inny itd…

 

  1. Cofnij się o krok i popatrz z innej perspektywy.

Czasem warto wrócić do początku, żeby znaleźć nowe rozwiązanie. Jeśli utknęłaś, cofnij się o krok i zastanów co możesz zrobić inaczej. Dobrze też popatrzeć na wszystko z innej perspektywy. Kreatywność i nowe pomysły pojawiają się często, kiedy zmieniamy środowisko, zaczniemy robić coś innego, zmieniamy po prostu sposób patrzenia na dany problem.

 

  1. Kiedy jest Twoja pora na kreatywność?

Jesteś sową czy skowronkiem?

Bo to ma wbrew pozorom całkiem spore znaczenie.

Jeśli jesteś sową, pracę twórczą wykonuj rano, czyli wtedy, kiedy wydaje Ci się, że jesteś najmniej efektywna. Okazuje się, że kiedy jesteś mniej skoncentrowana, trochę znudzona i Twój umysł “błądzi”, jesteś bardziej kreatywna.

Jeśli jesteś skowronkiem, rano skup się na pracy analitycznej, wymagającej skupienia, a wieczorem zostaw sobie czas na zajęcia kreatywne.

 

  1. Zabaw się w aktorkę.

Przebierz się, a jeśli nie możesz to chociaż wyobraź sobie na chwilę, że jesteś kimś innym. Poudawaj, wciel się w rolę kogoś, kogo podziwiasz, kto jest bardzo kreatywny, od kogo chciałabyś czerpać inspirację. Takie udawanie otworzy Ci w mózgu zupełnie nowe “okienka” na problem, który starasz się rozwiązać.

 

  1. Zapisuj.

Wszystko. Każdy pomysł – zarówno ten mniej, jak i ten bardziej genialny. Noś przy sobie notatnik, albo zapisuj na karteczkach. W ten sposób nie przeciążasz umysłu koniecznością ciągłego pamiętania o wielu rzeczach, zostawiasz mu więc moce przerobowe, które mogą być zużyte na kreatywne generowanie nowych pomysłów. Poza tym masz pewność, że zapisany pomysł Ci nie umknie.

 

Daj się też zainspirować mojemu 10-dniowemu programowi “BIZNESOWE INSPIRACJE” – zapisz się poniżej i codziennie otrzymasz jeden fajny pomysł dla Twojego biznesu.

 

I na koniec – odwiedzaj najfajniejszą biznesową grupę na Facebooku – znajdziesz w niej tysiące kreatywnych kobiet, inspirację, wsparcie, motywację i wiele wiele więcej.

 

Masz inne pomysły na zwiększenie biznesowej kreatywności? Podziel się nimi w komentarzu!

 

BIZNES KOBIECYM OKIEM GRUPA

Dagna Banaś

Jestem chyba jedyną lekarką, która bloguje i nagrywa podcast o biznesie dla kobiet.

Połączenie wiedzy medycznej i zainteresowania marketingiem sprawiło, że wprowadzam do świata kobiecych biznesów temat neuromarketingu i uczę jak docierać bezpośrednio do mózgu (i serca) Twojego klienta.

View all posts

1 comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Świetne zestawienie. Cieszę się, że znalazłam w Twoich słowach potwierdzenie, że moje sposoby na kreatywność są skuteczne i ważne dziękuję

kurs marketing

sklep na etsy

finansowy ninja

zBLOGowani.pl

content marketing dla firmy