konkurs
fot. pixabay.com

Wiele osób stawia znak równości pomiędzy konkursem a loterią. Nie są to jednak pojęcia, które oznaczają to samo. Konkurs powinien być przeprowadzony w zgodzie z regulaminem, a wyłonienie zwycięzcy musi nastąpić po ocenie konkretnej umiejętności. Natomiast loteria opiera się na przypadkowości. Wystarczy mieć szczęście, żeby ją wygrać. Jej przeprowadzenie jest bardziej czasochłonne od konkursu.

Konkurs czy loteria – na co się zdecydować?

Z punktu widzenia obowiązków związanych z przygotowaniem konkursu oraz loterii, rekomendujemy przeprowadzenie konkursu. Wystarczy, że przygotujemy odpowiednio napisany regulamin, zawrzemy tam wszystkie ważne klauzule RODO, przeprowadzimy akcję marketingową wokół konkursu i gotowe. Potem wystarczy tylko rozdać nagrody i możemy spać spokojnie.

Nieco bardziej skomplikowana sprawa jest w przypadku loterii. Aby ją przeprowadzić trzeba uzyskać takie same zgody jak w przypadku gier hazardowych, ponieważ w myśl ustawy o grach hazardowych loteria jest grą hazardową. Trzeba też mieć określone w ustawie uprawnienia do jej przeprowadzania. Jeżeli nie zgłosimy faktu, że przeprowadzamy loterię możemy otrzymać grzywnę pieniężną z tego tytułu.

konkurs
fot. pixabay.com

Jak napisać regulamin konkursu?

Skoro już wiemy, że szybszą formą promocji naszej marki, która nie wiąże się z problemami prawnymi jest konkurs, zastanówmy się teraz jak napisać regulamin konkursu.

Taki dokument powinien zawierać informacje dotyczące organizatora konkursu, zapytanie konkursowe, terminy na odpowiedź, wszystkie warunki konkursu (na przykład wiek uczestnika), a także termin rozstrzygnięcia konkursu oraz sposób wyłonienia zwycięzców i metodę poinformowania o tym, że wygrali.

Nie możemy również zapomnieć o nagrodach. Należy je wskazać, opisać możliwie dokładnie oraz podać termin ich dostarczenia do zwycięzców. Musimy pamiętać także o odpowiednio przygotowanych klauzulach RODO.

Jak zareklamować konkurs w social mediach?

Media społecznościowe to świetna przestrzeń do tego, by przeprowadzić konkurs. Przyda nam się tutaj content marketing oraz język korzyści, które powinny zachęcić internautów do uczestnictwa konkursie. Zadbajmy o odpowiedni poziom językowy tekstu postu oraz o jego atrakcyjną formę wizualną.

Przygotowując materiały graficzne nie zapominajmy o odpowiednich wytycznych Facebooka dotyczących wymiarów grafik. Dostosowując już na starcie grafikę do możliwości portalu nie musimy martwić się, że na innym urządzeniu Facebook przyciął nam obrazek. Jeżeli planujemy w przyszłości promować post, pamiętajmy, że napis na grafice nie może zajmować więcej niż 20 procent całej powierzchni obrazka. Inaczej nasza reklama zostanie odrzucona lub mocno ograniczona.

Ciekawa grafika z chwytliwym hasłem to jednak nie wszystko. Równie istotne jest wyeksponowanie nagrody, o którą mogą powalczyć uczestnicy konkursu. Możemy to zrobić poprzez ciekawy landing page na naszej stronie internetowej i udostępnić na Facebooku albo poprzez karuzelę zdjęć na Facebooku. Interesującym rozwiązaniem jest stworzenie filmiku promującego konkurs. Ogranicza nas tylko własna wyobraźnia.

konkurs
fot. pixabay.com
Czego nie wolno przeprowadzając konkurs na Facebooku?

Nie możemy również zapominać o różnych wytycznych mediów społecznościowych. Przeprowadzając konkurs na Facebooku nie możemy wymagać od uczestników, by polajkowali nasz fanpage czy zaprosili inne osoby do udziału w konkursie. Nie może to być warunek nieodzowny.

Owszem, mamy prawo zachęcić do tego, by uczestnicy to robili, ale to powinno leżeć w obszarze ich dobrej woli, a nie być warunkiem uczestnictwa. Nie wolno wymuszać polubień. Taki konkurs może skończyć się blokadą ze strony Facebooka, a tego byśmy nie chcieli.

Czytaj również: Korzyści z obecności firmy w sieci

Jak zdobyć uczestników?

Uczestników można zdobyć po pierwsze przez własne kanały komunikacji, takie jak strona internetowa, promowanie posta według wytycznych powyżej opisanych, a także poprzez działalność na grupach zrzeszających osoby, które lubią brać udział w konkursach. Możemy tam zostawić wpis, który zachęci ich do udziału w naszym przedsięwzięciu.

Czy już wiesz, jak przeprowadzić konkurs? To wspaniale! Bierz się do działania! Motywacja to podstawa.

Polecamy: Marketing w branżach, gdzie reklama jest zakazana

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here