kompetencje miękkie
fot. pixabay.com

W czasach, gdy dostęp do edukacji jest niczym nieograniczony i każdy może zdobyć określone wykształcenie i tzw. kompetencje twarde potwierdzone dyplomem ze studiów czy odpowiednim certyfikatem, coraz większą wagę przykłada się do kompetencji miękkich. Czym są kompetencje miękkie? I dlaczego są tak istotne z perspektywy pracodawcy. Sprawdzamy.

Czym są kompetencje miękkie?

Za kompetencje miękkie uznawane są umiejętności, które ułatwiają współpracę w środowisku pracy oraz w środowisku prywatnym. Obecnie są ważnym elementem, na który zwracają uwagę pracodawcy podczas wyboru kandydata na określone stanowisko pracy.

Co więcej, coraz częściej zauważa się, że pracodawcy wymagają od pracowników różnorodnych kompetencji miękkich, często – na pierwszy rzut oka – nie mających związku z ich stanowiskiem pracy. Na przykład od programisty wymaga się oprócz szerokiej wiedzy technicznej również dobrze rozwiniętej komunikatywności.

Czytaj także: Proekologiczny wizerunek firmy w kontekście logistyki

umiejętność pracy w zespole
fot. pixabay.com

Kompetencje miękkie są szczególnie doceniane na stanowiskach o charakterze marketingowym czy sprzedażowym. Tego rodzaju szczególne cechy odnoszą się do postaw, które przyjmuje pracownik, by działać skutecznie na rzecz firmy i własnego rozwoju.

Czytaj również: Kobieta szef – jaka jest?

Kompetencje miękkie – rodzaje

Wysoko oceniane przez pracodawców kompetencje miękkie to: kreatywność, komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, umiejętności interpersonalne czy osobiste. Do tej ostatniej grupy można zaliczyć takie kompetencje jak zarządzanie sobą w czasie, samomotywacja, asertywność czy inteligencja emocjonalna.

Z kolei wspomniane tu powyżej umiejętności interpersonalne łączą się z takimi cechami jak: zdolności perswazyjne, umiejętności zarządzania innymi czy umiejętność radzenia sobie z konfliktami oraz ich rozwiązywania.

sukces w biznesie
fot. pixabay.com

Kompetencje miękkie vs kompetencje twarde – czym się różnią?

Kompetencje twarde to po prostu określone umiejętności specjalistyczne związane z wykształceniem, wiedza merytoryczna z danej dziedziny. Są one konieczne, by móc wykonywać wybrany zawód. Obecnie jednak, gdy wiele osób może pochwalić się podobnym poziomem kompetencji twardych, wygrywają Ci, którzy wyróżnią się z tłumu. Mogą to zrobić za pomocą kompetencji miękkich.

Polecamy: Bycie swoim własnym szefem – poznaj plusy

Tego typu umiejętności są przydatne w każdym zawodzie. Mogą pomóc zdobyć pracę wszędzie. Niezależnie od tego, czy ktoś jest lekarzem, prawnikiem, recepcjonistą czy marketingowcem. Odnoszą się do skuteczności działania, odpowiedzialności za powzięte decyzje oraz elastyczności działania.

Zobacz także: Studia – pomysł dobry w każdym wieku?

Może czas na szkolenie z umiejętności miękkich?

Jeżeli czujesz, że Twoje kompetencje miękkie nie są na zadawalającym Cię poziomie. Dodatkowo mimo że spełniasz wszystkie kryteria oferty po raz kolejny nie dostajesz pracy, zastanów się nad tego rodzaju szkoleniem. Na tego typu spotkaniu dowiesz się na jak być bardziej komunikatywnym, jak rozbudzić kreatywność oraz jak skutecznie zarządzać sobą w czasie.

Czytaj: Work life balance – jak łączyć życie prywatne z pracą?

Być może podniesienie tego typu umiejętności przyniesie Ci sukces w życiu zawodowym. Możesz także korzystać z przewodników i tutoriali w Internecie. Ćwicz również komunikację z innymi. Proś o informację zwrotną na temat poczynionych rezultatów oraz ucz się przez doświadczenie i na błędach. Własnych lub cudzych. Kompetencje miękkie przydadzą się, gdy będziesz przechodził kryzys wizerunkowy.

Czego oczekują pracodawcy – rozwój kompetencji miękkich

Prognozy na przyszłość wskazują, że w przyszłości o tym, kto dostanie daną posadę zadecydują nie tylko jego techniczne umiejętności, ale właśnie kompetencje miękkie. Co więcej, dane zaprezentowane w raporcie przygotowanym m.in. przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, wskazują wyraźnie, że niemal jedna trzecia pracodawców (dokładnie 32 proc.) jako najważniejsze kryterium dotyczące wyboru pracowników wskazuje: kompetencje osobowe i interpersonalne. Badanie pokazuje, że są one wyżej oceniane niż kompetencje intelektualne i akademickie, na które wskazało 25 proc. respondentów.

Kierunek studiów, typ uczelni czy wysokość oceny na dyplomie był kryterium decydującym o zatrudnieniu pracownika dla – odpowiednio – 7 proc., 2 proc. i 2 proc. wszystkich badanych.

Jak widać, na większości stanowisk to kompetencje osobiste są decydującym kryterium wyboru pracownika.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here