Jak znaleźć pomysł na biznes? Skąd wziąć pomysł na własną firmę?

 

Zwykle z pomysłami na biznes jest tak, że powstają jako efekt pasji, zainteresowań, albo po prostu są naturalna konsekwencją czyichś umiejętności. Idealnie by było, gdyby do tego wynikały z faktycznego zapotrzebowania klientów na dane produkty lub usługi.

Czasami jednak może się zdarzyć, że chcesz otworzyć własną firmę, ale nie masz pomysłu, czym ta firma miałaby się zajmować.

Może też się zdarzyć, że musisz “przejść na swoje” na przykład z powodu utraty pracy.

Większość osób w takim momencie decyduje się po prostu robić to co wcześniej, tylko ubiera to w formę jednoosobowej działalności gospodarczej.

Są tacy, którzy szukają zupełnie nowej drogi.

 

Jeśli należysz do tej drugiej grupy, poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi skąd możesz wziąć pomysł na biznes.

jak znaleźć pomysł na biznes wskazówki

Google jako źródło pomysłów na biznes

 

Obecnie, kiedy czegoś szukamy, zwykle pierwszym miejscem jest wyszukiwarka google.

Okazuje się, że nawet kiedy zgubimy klucze, szukamy ich w google:

jak znalezc pomysl na biznes

Dlaczego więc nie szukać tam pomysłu na firmę?

Oczywiście, kiedy wpiszesz w google “jak znaleźć pomysł na biznes” masz szansę trafić na mnóstwo pomysłów i inspiracji.

Ale czy naprawdę tędy droga?

 

Najlepszy biznes powstaje z pasji

 

Istnieją dwie szkoły.

Jedni twierdzą, że najlepiej zarabiać na tym, co się kocha robić.

Inni oczywiście, że wręcz przeciwnie – lepiej nie mieszać pasji z biznesem.

Ja wybrałam coś pośredniego.

Jak?

Otóż decydując się na założenie biznesu zadałam sobie pytanie co mogę robić codziennie nawet wtedy, kiedy nikt mi za to nie zapłaci. Albo nawet wtedy, kiedy sama będę musiała dopłacać do tego interesu. Odpowiedź była całkiem prosta. Uwielbiam pomagać innym, uczyć się nowych rzeczy, uczyć innych, uwielbiam pisać o marketingu i prowadzeniu firmy, uwielbiam “dłubać sobie” w wordpressie i poznawać nowe technologie. Tak powstał ten blog i mój biznes na nim oparty. I to można by zakwalifikować jako pierwszą drogę.

Ale poszłam również i drugą.

Bo moją największą życiową pasją jest tango argentyńskie i jak na razie nie potrafię zamienić go w biznes. Bynajmniej nie dlatego, że nie wiem jak to zrobić, raczej dlatego, że jest ono dla mnie na tyle ważne, że budzi zbyt wiele emocji. Nie wiem, czy jestem gotowa na poradzenie sobie z tymi emocjami w połączeniu z kryzysami, które nieuchronnie pojawiają się podczas prowadzenia każdego biznesu. Dlatego na razie zostawiam to w szufladce “pasja” i nie monetyzuję tej części mojego życia.

Chociaż są tacy, którzy twierdzą, że biznes nie musi być oparty o to, co kochasz, ja uważam, że w pracy nad nim spędzisz tyle czasu, że warto wybrać coś, co się naprawdę uwielbia. Mam za sobą całe lata pracy “dla pieniędzy”, w której mimo, że zarabiałam całkiem nieźle, po prostu czułam, że marnuję swoje życie.

Jeśli szukasz pomysłu na biznes, najpierw pomyśl co możesz robić codziennie, mimo, że nikt Ci za to nie zapłaci.

Pomyśl co Cię kręci na tyle, że będziesz wstawać o 5 rano (wiem, Scooby Doo twierdzi, że nie ma żadnej 5 rano 😉 ) żeby tylko się zająć swoim biznesem.

 

A co jeśli nie mam pasji?

 

Podobno nie wszyscy mają pasję. Albo nie wszyscy są świadomi co tak naprawdę sprawia im frajdę.

Jeśli nie możesz odkryć co dla Ciebie jest tym najbardziej satysfakcjonującym zajęciem, możesz poszukiwania pomysłu na własną firmę zacząć od zupełnie innej strony.

Możesz zacząć od swoich kompetencji.

 

Co umiesz robić naprawdę dobrze?

Co umiesz robić lepiej niż inni?

W czym masz już doświadczenie?

Jaką masz wiedzę?

Jakie masz zdolności i talenty?

 

Każdy z nas ma zupełnie unikalny zestaw złożony z talentów, cech, umiejętności, doświadczenia i własnych wniosków. Ten zestaw można wykorzystać do tego, żeby rozwiązać jakiś problem potencjalnego klienta. Bo biznes to nic innego, jak dostarczanie ludziom wartości, rozwiązywanie problemów.

 

A skoro już jesteśmy przy problemach…

 

Najlepszy pomysł na biznes to taki, który rozwiązuje problem klienta

 

W prowadzeniu firmy ważne jest nie tylko to, żeby przynosiła Ci radość, ale także to, żeby przynosiła Ci zyski.

A im większy problem klienta rozwiązujesz, tym większe zyski będzie generować Twoja firma.

Dlatego jeśli szukasz pomysłu na dochodowy biznes, warto najpierw poszukać problemów Twoich potencjalnych klientów, a następnie sprawdzić, czy możesz je rozwiązać.

Oczywiście zalecam także sprawdzić, czy rozwiązywanie tych problemów rzeczywiście sprawia Ci przyjemność.

Dla mnie to ważne.

Odkąd mam własną firmę bardzo doceniam i staram się wykorzystywać fakt, że to ja decyduję o tym co, kiedy i dla kogo robię. Kiedy pracujesz dużo, a Twoja praca nie daje Ci satysfakcji, sprzedajesz swoje życie za pieniądze.

 

A więc… jaki problem ma Twój potencjalny klient?

 

Czy Twój klient w ogóle wie, że ma problem? (posłuchaj odcinka podcastu “3 typy potencjalnych klientów i jak z nimi rozmawiać”)

Czy ktoś już ten problem jakoś próbował rozwiązać?

Czy Twój klient szuka rozwiązań swojego problemu?

Czy i ile klient jest gotowy zapłacić za rozwiązanie tego problemu?

Czy Ty możesz rozwiązać problem klienta?

Czy możesz rozwiązać problem Twojego klienta i na tym zarobić?

Czy rozwiązywanie problemu klienta daje Ci satysfakcję?

 

Wiem, sporo tych pytań, ale zanim wybierzesz ten właściwy pomysł na Twoją wymarzoną firmę, dobrze jest sobie na nie odpowiedzieć. Najlepiej oczywiście, jeśli zrobisz to na papierze. W formie tabelki, listy, albo jeszcze lepiej – mapy myśli.

Wypisz sobie swoje zasoby, wypisz sobie problemy potencjalnych klientów, jakie możesz rozwiązać, a na koniec z połączenia powyższych może pojawi Ci się całkiem sporo ciekawych pomysłów na biznes.

 

Nie masz pomysłu na firmę? Słuchaj!

 

Słuchaj narzekań znajomych i nieznajomych, słuchaj rozmów w autobusie, ale też tych na forach internetowych i w grupach na Facebooku. Pytaj ludzi, czego potrzebują, co ich gryzie, czego chcieliby się pozbyć, zlecić komuś innemu…

Tu świetnym przykładem jest Joasia, która pozwoliła swoim klientom pozbyć się prasowania. Otworzyła prasowalnię (jeśli jesteś z Gorzowa – polecam Ci https://twojaprasowalnia.pl/). Jestem pewna, że klienci ją za to uwielbiają, bo przecież chyba nikt na świecie (oprócz Joasi oczywiście) nie cierpi prasować.

pomysl na biznes prasowalnia

Oprócz słuchania możesz też poprawiać.

 

Istnieje wiele firm, które mają jakieśtam produkty i jakieśtam usługi.

Ale być może Ty potrafisz zrobić coś lepiej, taniej, albo w zupełnie innym modelu biznesowym?

Może wystarczy zmienić jeden element i stworzyć zupełnie nowy biznes.

Obserwuj rynek, jako klient na pewno spotykasz się z wieloma biznesami, w których aż się prosi, żeby coś poprawić.

Być może to będzie właśnie pomysł na Twoją firmę?

Po prostu może zrobisz coś lepiej niż inni i zrobisz z tego biznes.

 

Podróżuj – wszędzie jest mnóstwo dobrych pomysłów na biznes

 

Siedzenie w domu zabija Twoją kreatywność.

Jeśli szukasz ciekawego pomysłu na firmę, po prostu zacznij podróżować.

Zobaczysz trochę inne modele biznesowe, trochę inną kulturę, zainspirujesz się firmami prosperującymi w innych krajach i na pewno wrócisz z całą masą ciekawych pomysłów, które możesz dostosować do naszych warunków.  

Nie szukaj innowacyjnego pomysłu biznesowego

 

Wiele osób, które myślą o założeniu firmy i stworzeniu własnego biznesu szuka czegoś, czego na rynku jeszcze nie ma. Jakiejś nowości. Innowacji. Próbują odkryć Amerykę.

A w biznesie nie do końca tak to działa.

Po pierwsze dlatego, że jeśli czegoś nie ma, zwykle dzieje się tak dlatego, że nie ma na ten produkt zapotrzebowania. Oczywiście, jeśli jesteś Stevem Jobsem możesz pokusić się o innowacje. Jednak w innym przypadku nie szukaj na siłę czegoś, czego jeszcze na rynku nie ma.

Jeśli bardzo chcesz wprowadzić na rynek zupełnie nowy produkt, będzie Ci wbrew pozorom znacznie trudniej, niż kiedy chcesz sprzedać produkt, który już jest na rynku obecny.

Jeśli ludzie nie mają pojęcia o istnieniu produktu, wokół którego chcesz zbudować swój biznes, czeka Cię długa droga polegająca na edukacji potencjalnych klientów, zbudowaniu świadomości, zaufania, zapotrzebowania. Wielu przedsiębiorców na tym etapie zwykle rezygnuje z wprowadzania swojej nowości na rynek, a konkurencja wkracza na przygotowany już grunt i spija śmietankę.

 

Szukaj niszy, w której jest konkurencja

 

Brak konkurencji to zwykle brak zapotrzebowania lub brak zysków. Być może ktoś przed Tobą próbował już wdrożyć podobną ideę, ale się nie udało?

Być może ktoś wprowadził na rynek dany produkt, ale nie przyniosło to zysku?

Konkurencja jest dobra, kiedy wiesz, jak się wyróżnić, jak z nią współpracować, jak korzystać na jej obecności. Dlatego nie szukaj pomysłu na biznes tam, gdzie nie ma konkurencji.

 

A co jeśli nadal nie wiesz jaką firmę otworzyć?

 

Może warto poszukać pomysłu na firmę, który jest już sprawdzony i generuje zyski?

Takie pomysły istnieją i możesz po prostu kupić od kogoś gotowy model biznesowy, przetestowany i sprawdzony w boju, na dodatek w wielu przypadkach z rozpoznawalną marką.

Nazywa się to franczyza i wiele osób korzysta z tego rozwiązania.

Franczyza jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które nie mają pomysłu na swoją firmę, a mają czas i środki, żeby firmę otworzyć.

Możliwości masz przy tym ogromne, bo franczyza funkcjonuje prawie w każdej branży.

 

Słuchaj intuicji

 

Na koniec jeszcze pamiętaj, żeby przy wyborze pomysłu na swoją firmę słuchać siebie, tego co podpowiada Ci intuicja, a nie tylko tego, co sugerują inni. Jeśli otworzysz biznes, który będzie Cię męczył, nudził, frustrował, szanse, że będzie dochodowy są niewielkie. Dlatego warto zbadać rynek, ale też dobrze wiedzieć co się lubi i co się naprawdę chce w życiu robić, zanim wybierze się z tych wszystkich pomysłów ten jedyny.

 

Masz już pomysł na swój wymarzony biznes i chcesz zacząć go realizować? Sprawdź kurs „Zestaw narzędzi do osiągania celów w biznesie”
ZESTAW NARZEDZI DO OSIAGANIA CELOW W BIZNESIE

Jak napisać plan marketingowy

Dagna Banaś

Jestem chyba jedyną lekarką, która bloguje i nagrywa podcast o biznesie dla kobiet.

Połączenie wiedzy medycznej i zainteresowania marketingiem sprawiło, że wprowadzam do świata kobiecych biznesów temat neuromarketingu i uczę jak docierać bezpośrednio do mózgu (i serca) Twojego klienta.

View all posts

2 komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Obiema rękami i nogami podpisuję się pod każdym Twoim słowem Dagna! A wszystkim, którzy (które) się jeszcze wahacie, z całego serca polecam biznes z pasji do jakiejś czynności – wtedy już nigdy nie będziecie musiały więcej pracować! ❤️

    Joanna
    z Twojej Prasowalni w Gorzowie

konferencja biznesowa online

asertywnosc

rodo dla malych firm znizka
zarabiaj na pisaniu
zBLOGowani.pl
Programuj Dziewczyno!