Jak bezpiecznie podnieść ceny?

 

Podnoszenie cen to temat, który budzi mnóstwo emocji.

Bo każdy chce zarabiać więcej.

Albo po to, żeby mniej pracować, albo po to, żeby więcej zarabiać.

A idealnie, gdyby udało się jedno i drugie.

Jeśli podniesiesz ceny za swoje produkty lub usługi, będziesz mogła zrealizować któreś z tych założeń.

Oczywiście, jeśli nie stracisz klientów.

 

jak podnieść ceny

 

Jak podnieść ceny i nie stracić klientów?

 

Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi.

Nikt Ci nie zagwarantuje, że Twoi klienci nie odejdą, kiedy dowiedzą się, że cena za Twoje usługi wzrosła 2-krotnie.

Dlatego większość przedsiębiorców, zwłaszcza kobiet, tak bardzo boi się podnoszenia cen.

Bo jeśli klient odejdzie, my kobiety najczęściej odczujemy to nie tylko jako stratę finansową, ale też będziemy czuły się jak byśmy zrobiły coś złego, jakbyśmy sprawiły przykrość naszemu klientowi, bo przecież on chciał, a my podnosimy ceny.

Bardzo ważne jest, żebyś nie odbierała takich sytuacji personalnie.

Klienci mają swoje powody, dla których z Tobą współpracują bądź rezygnują ze współpracy.

Jeśli głównym kryterium, które nim kieruje jest cena…powinnaś cieszyć się, kiedy takiego klienta stracisz!

Kiedy klient rezygnuje z Twoich usług lub produktów, kiedy podnosisz ceny ma to swoje ogromne plusy.

  • Po pierwsze podnosząc cenę 2-krotnie możesz obsłużyć 2 razy mniej klientów, a rachunek pozostanie ten sam. Masz więc ostatecznie więcej czasu, żeby obsłużyć ich jak najlepiej, jak również znaleźć kolejnych.
  • Po drugie klienci, którzy płacą więcej, to zwykle klienci, którzy nie marudzą, nie stękają, nie narzekają, nie dzwonią w środku nocy, a na dodatek płacą w terminie. Zwykle jeszcze polecają Cię innym. A ich znajomi to zwykle ludzie podobni do nich, więc zaczynasz docierać do klientów, z którymi pracuje się przyjemnie.
  • Po trzecie Twoja firma jest Twoja i tak naprawdę powinnaś czuć się w niej wolna. To, że ktoś chce lub nie chce z Twoich usług korzystać nie powinno decydować o tym, jak ustalasz swoje ceny.

 

Czego absolutnie nie wolno robić podnosząc ceny:

 

  • Nie ukrywaj podniesienia cen – w tej sytuacji klienci nie lubią być zaskakiwani. Poinformuj jasno i wyraźnie, zamiast cichaczem pod osłoną nocy podnosić ceny w nadziei, że nikt się nie połapie.
  • Nie tłumacz się wyższymi kosztami, zmianą cen u podwykonawców, a już na pewno planami wyjazdu na egzotyczne wakacje. Twoja podwyżka cen ma dostarczać klientowi wartości, za które będzie chciał zapłacić, a nie utwierdzić go w przekonaniu, że robisz to wyłącznie dla zysku.
  • Nie podnoś cen z dnia na dzień, bez uprzedzenia. Zwłaszcza, kiedy jesteś w trakcie realizacji jakiegoś projektu i kiedy klient jest przekonany, że zapłaci tyle, ile wcześniej ustaliliście.
  • Nie podnoś cen zostawiając resztę tak jak była. To znaczy nie dodając żadnej wartości do Twojego produktu lub usługi. To nie zadziała.

 

Zamiast tego:

 

  • Daj klientowi czas na oswojenie z podwyżką. Bądź jednak świadoma, że zapowiedź podniesienia cen od przyszłego miesiąca może skończyć się tak, że nagle będziesz miała strasznie dużo zamówień, bo klienci będą chcieli zrobić sobie zapas Twoich produktów, lub po prostu skorzystać jeszcze z okazji zamówienia Twoich usług po niższej cenie. To też jest korzystne, ponieważ w przypadku, gdyby początkowo okazało się, że będziesz miała mniej klientów na usługi czy produkty w nowych cenach, zdążysz wyrobić pewną “nadwyżkę” i nie będziesz musiała tak bardzo martwić się przejściowym brakiem klientów.
  • Daj klientowi wybór – przynajmniej w okresie przejściowym stwórz tańszą i droższą wersję produktu i pozwól klientowi wybrać między tym, co miał do tej pory, a wersją VIP, do której dodajesz coś ekstra. Będzie to miłe dla Twoich stałych klientów, ponieważ nie zmusisz ich do natychmiastowego szukania szczęścia u konkurencji, będą mogli korzystać z tego, do czego się przyzwyczaili jeszcze przez jakiś czas. Możesz zachować tą opcję na przykład tylko dla stałych klientów, na jakiś dłuższy okres czasu, w ramach docenienia ich. Pamiętaj, żeby ich o tym poinformować, że robisz to dlatego, że ich doceniasz, i że to opcja zarezerwowana wyłącznie dla nich i wyłącznie na jakiś czas.
  • Dodaj tyle wartości, że klient będzie  chciał zapłacić więcej. Samo podniesienie cen bez dodawania do produktu wartości może się nie udać, a na pewno spotka się z oporem tych, którzy już się przyzwyczaili do cen obecnych. Jeśli dołożysz coś więcej, dasz ludziom dobry powód, żeby więcej zapłacili.

 

Kiedy podnosić ceny?

 

Wiesz już jak podnieść ceny, czego absolutnie unikać podczas podnoszenia cen za Twoje produkty lub usługi, teraz czas zająć się tym kiedy podnieść ceny.

 

Pomyśl o podniesieniu cen, kiedy:

 

  • Twoje ceny są najniższe na rynku (to nie jest dobra strategia),
  • Twój grafik jest pełny, a Ty nie pamiętasz co znaczy wyrażenie “wolne popołudnie”,
  • Ciągle brakuje Ci na opłacenie podstawowych wydatków w firmie a harujesz jak wół,
  • klienci mówią Ci, że Twoje produkty są podejrzanie tanie,
  • masz ceny sprzed wielu sezonów, które zwyczajnie zapomniały dorównać realiom rynkowym,
  • Większość Twoich klientów płaci grosze, a wymaga traktowania jak VIP, a Ty najzwyczajniej w świecie nie chcesz już z nimi współpracować,
  • Chcesz więcej wolnego czasu, nie musisz już pracować tyle, co wcześniej,
  • Twoje doświadczenie i wiedza są już na tyle duże, że stałaś się prawdziwą ekspertką w swojej branży,
  • Twoje produkty lub usługi są wysoce specjalistyczne i skierowane do bardzo wąskiej grupy klientów,
  • Czujesz, że wynagrodzenie za to co robisz jest najzwyczajniej w świecie niesprawiedliwe, ponieważ dajesz klientom wartość znacznie wyższą niż kwota, którą za to dostajesz.

To Ty w swojej firmie decydujesz o cenach.

Nikt nie jest w stanie Ci tego narzucić.

I chociaż z pewnością kierujesz się wieloma czynnikami, takimi jak obecne realia rynkowe, koszty, wkład pracy, Twoje doświadczenie i mnóstwo innych ważnych rzeczy, to pamiętaj, że nikt nie może zdecydować za Ciebie.

I miej też na uwadze, że zbyt niskie ceny odstraszają.

.Znasz osoby, które mówią “nie stać mnie na tanie rzeczy”?

Tanie rzeczy kojarzymy z gorszą jakością. Jeśli dostarczasz wysokiej jakości usług i produktów, a ceny masz najniższe w całej branży, klienci kierujący się jakością nie będą chcieli nawet sprawdzić Twojej firmy, ponieważ będzie im podejrzanie tanio.

A jak to wygląda u Ciebie? Jesteś zadowolona ze swoich cen? Czy ciągle boisz się je podnieść, chociaż czujesz, że najwyższy czas?

 

Właśnie dla kobiet, które ciągle czują, że pracują za grosze, boją się i nie wiedzą jak podnieść ceny i nie stracić klientów powstał kurs „MAGIA CENY”.

 

Jeśli potrzebujesz popracować kompleksowo nad swoim biznesem, podnieść ceny, znaleźć odpowiednich klientów, dopracować wszelkie aspekty działania Twojej firmy, zapisz się na SZCZĘŚLIWY NEWSLETTER  i dołącz do grupy “Szczęśliwe w biznesie” na Facebooku.

Lubisz prezenty?

Kliknij TUTAJ i korzystaj do woli!

Wszystkiego szczęśliwego!


ZAPISZ SIĘ DO SZCZĘŚLIWEGO NEWSLETTERA
WYŚLĘ CI W PREZENCIE PORADNIK
„JAK SZYBKO I TANIO ZDOBYWAĆ KLIENTÓW”