analiza SWOT
fot. pixabay.com

Wyobrażasz sobie jakiekolwiek przedsiębiorstwo, nawet jednoosobową firmę, które miałoby szansę, by dobrze prosperować bez odpowiedniej strategii działania? Ja także nie. Dlatego, aby odnieść sukces w biznesie niezbędny jest rozwój samoświadomości oraz wiedza o mocnych i słabych stronach, a także czynnikach zewnętrznych, które pozytywnie albo negatywnie mogą wpływać na aktualną sytuację Twojej firmy. Aby lepiej poznać wszystkie wskazane aspekty koniecznie należy przeprowadzić analizę SWOT. Zobacz, na czym ona polega i jakie korzyści może przynieść.

Co to jest analiza SWOT?

Analiza SWOT, określana także jako analiza szans i zagrożeń, to jeden z najstarszych sposobów badania wewnętrznego i zewnętrznego otoczenia organizacji. Samo wyrażenie „SWOT” to akronim odnoszący się do pierwszych liter takich angielskich słów jak: strengths, weakness, opportunities, threats. Są to jednocześnie cztery elementy, na które zwraca się uwagę podczas analizy.

Polecamy: Work life balance – jak łączyć życie prywatne z pracą?

Strengths to tzw. mocne strony naszej organizacji. W tej części wpisuje się hasła związane z przewagą oraz zaletami naszej firmy. Drugą część stanowią tzw. weakness, czyli nasze wady, słabe strony, które mogą być barierą przeszkadzającą nam odnieść sukces. Trzecim elementem analizy SWOT jest zbadanie opportunities, czyli szans, jakie stoją przed naszą firmą. Ostatnia składowa to threats czyli zagrożenia, do których należy zaliczyć wszystko, co wiąże się z niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi, na przykład działalnością konkurencji.

Przeczytaj teraz: Test Gallupa – jak rozpoznać swoje predyspozycje zawodowe?

Przygotuj narzędzie do analizy SWOT

Badanie SWOT nie wymaga ani specjalistycznej wiedzy, ani rozbudowanych narzędzi, ani też ponadprzeciętnych umiejętności. Wystarczy jedynie kartka papieru, na której narysujemy tabelkę – diagram. Na kartce narysuj tabelę składającą się z trzech kolumn i trzech wierszy.

analiza SWOT
fot. pixabay.com

W pierwszej kolumnie w pierwszej komórce wiersza nie wpisuj nic. Drugi wers pierwszej kolumny uzupełnij hasłem: wewnętrzne, a w trzecim wersie pierwszej kolumny umieść sformułowanie: zewnętrzne. W drugiej kolumnie w pierwszym wersie wpisz: pozytywne. Wiersz niżej powinien być podpisany zwrotem: mocne strony, a wiersz pod nim: szanse.

Dowiedz się więcej o: Kompetencje miękkie – klucz do sukcesu

Teraz możemy przystąpić do podpisania komórek w trzeciej kolumnie. U samej góry w pierwszym wersie należy umieścić napis: negatywne. Poniżej w drugim wersie znajduje się miejsce, w którym możesz wstawić podpis: słabe strony. W ostatniej linii i w ostatniej komórce wpisz: zagrożenia.

Analiza SWOT – jak ją przeprowadzić?

Gdy Twoja tabelka jest już gotowa, należy ją uzupełnić. Swoją analizę możesz rozpocząć od określenia mocnych stron. Zastanów się, co Ciebie i Twój firmowy zespół odróżnia od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Pomyśl, co sprawia, że Twój produkt ma przewagę nad innymi. Wylistuj w kategorii „mocne strony” wszystkie zalety i zasoby swojej organizacji. Twoim największym plusem wcale nie muszą być ogromne sukcesy firmy na arenie międzynarodowej. Fajna lokalizacja czy zgrany team to równie wartościowe mocne strony, które warto wskazać w takiej analizie.

Czytaj również: Jak oszczędzać? Te sposoby Ci w tym pomogą

Następnie przejdź do swoich słabych stron, a więc takich elementów, które spowalniają działanie firmy. Mogą to być czynniki związane z Twoją mobilnością, technologią czy zasobami ludzkimi.

W kolejnym kroku skup się na pozytywach, czyli szansach, które są związane z otoczeniem zewnętrznym Twojej firmy (np. nawyki klientów). Czwarta, a zarazem ostatnia część analizy SWOT to potencjalne zagrożenia zewnętrzne. Znajdą się tu te elementy, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój firmy jak na przykład duża konkurencja.

Dowiedz się: Jakie najczęstsze błędy popełniają młodzi przedsiębiorcy?

Relacje między elementami analizy SWOT

Wskazuje się na co najmniej trzy sposoby rozróżnienia górnej części macierzy od tej dolnej.

analiza SWOT
fot. pixabay.com

Strength i weakness są bezpośrednio związane z działaniami naszego przedsiębiorstwa, a więc to obszar, na który mamy realny wpływ. Natomiast dwa pozostałe elementy analizy: szanse i zagrożenia to czynniki, na który nie jesteśmy w stanie wpływać.

Polecamy: Logistyka produkcji – jakie ma znaczenie?

Drugie ujęcie wskazuje, że mocne strony i słabe strony określają stan obecny, a szanse i zagrożenia odnoszą się do przyszłości.

Trzecia koncepcja mówi o tym, że mocne i słabe strony to czynniki wewnętrzne, a szanse i zagrożenia to czynniki wewnętrzne.

Błędem jest łączenie wszystkim tych koncepcji w całość.

Czytaj także: Branża logistyczna vs pandemia – zmiany w 2020 roku

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here